Plan Strategic de dezvoltare
Ministerul Educației al Republicii Moldova
Direcția Generală Educație
Fălești IP Gimnaziul Pruteni
Aprob:_________________Silvia Matasî,
Șef DÎTS Fălești
Plan Strategic de dezvoltare a învățămîntului
Din IP Gimnaziul Pruteni
Pentru anii 2015-2020
Pruteni, 2015
- Definirea programului
Programul de dezvoltare strategică a învățămîntului în IP Gimnaziul Pruteni pentru anii 2015-2020 constituie principalul document de planificare managerială, care stipulează misiunea, obiectivele, direcțiile de activitate și prioritățile pe termen mediu în conformitate cu cadrul legislativ și normativ și documentele de politici ale Guvernului Republicii Moldova și ale Ministerului Educației.
- Cadrul normativ și de politici educaționale
- Constituția Republicii Moldova;
- ” Strategia de dezvoltare a educației pentru anul 2014-2020 EDUCAȚIA- 2020”;
- Codul Educației;
- HG cu privire la aprobarea Concepției sistemului informațional educațional;
- HG pentru aprobarea Regulamentului sanitar privind instituțiile de învățămînt complementar (extrașcolar);
- HG pentru aprobarea Regulamentului cu privire la evaluarea performanțelor colective;
- HG cu privire la plata premiului anual personalului din unitățile bugetare;
- HG pentru aprobarea regulamentului cu privire la transportarea elevilor;
- HG privind finanțarea în bază de cost standard per elev a instituțiilor de învățămînt primar și secundar general din subordinea autorităților publice locale de nivelul al doilea;
- Strategia națională de dezvoltare ” Moldova 2020”;
- Programul Național de promovare a modului sănătos de viață pentru anii 2008-2017;
- Strategia pentru protecția copilului pe anii 2014-2020;
- Strategia inovațională a Republicii Moldova pentru perioada 2013 – 2020 ” Inovații pentru competitivitate”;
- Programul național în domeniul nutriției și alimentației pentru 2014-2020;
- Strategia sectorială de cheltuieli în domeniul educației 2015-2017;
- Programul de dezvoltare a edicației incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020.
Întru organizarea şi coordonarea procesului de elaborare s-a instituit un grup de planificare în componenţa căruia au fost desemnaţi cadre didactice și contabilul-șef, astfel fiind asigurată participarea întregului colectiv la elaborarea programului. Programul de dezvoltare a învățămîntului la nivel local , fiind un document de planificare strategică, este elaborat pentru o perioadă de 5 ani. Pentru planificarea operaţională a activităților se vor elabora planuri anuale de activitate, care vor prevedea măsuri concrete de realizare a Programului de dezvoltare strategică, constituind astfel şi un instrument de monitorizare şi evaluare a acestuia.
- Actualitatea programului
Educaţia reprezintă o prioritate în Republica Moldova, constituie factorul de bază în crearea şi transmiterea de noi cunoștințe și valori culturale general-umane, în dezvoltarea capitalului uman, în formarea conştiinţei şi identităţii naţionale, în promovarea aspiraţiilor de integrare europeană şi are un rol primordial în crearea premiselor pentru dezvoltarea umană durabilă şi edificarea unei societăţi bazate pe cunoaştere. Calitatea educaţiei determină, în mare măsură, calitatea vieţii şi creează oportunităţi pentru realizarea în volum deplin a capacităților fiecărui cetăţean.Calitatea vieţii şi competitivitatea economică a ţării depind de accesibilitatea, calitatea şi relevanţa educaţiei.
Programul de Dezvoltare Strategică a învățămîntului în IP Gimnaziul Pruteni pentru anii 2015-2020 constituie principalul document de planificare managerială, care stipulează misiunea, obiectivele, direcţiile de activitate şi priorităţile pe termen mediu , în conformitate cu documentele de politici ale Ministerului Educației : ” Strategia de dezvoltare a educației pentru anul 2014-2020 EDUCAȚIA- 2020”, Codul Educației precum şi alte documente .
- d) Rolul programului constă în reflectarea modalităţii în care Organul local de specialitate va asigura realizarea priorităţilor specificate în documentele de politici publice naţionale şi sectoriale în domeniul de competenţă, a instrumentelor de realizare a acestora şi a necesarului de capacităţi care trebuie achiziţionat.
- e) Scopul programului constă în asigurarea accesului la educație de calitate pentru toți copiii din comuna Pruteni.
- f) Misiunea programului este de a promova politicile educaționale de stat în domeniul educației la nivel local în strictă conformitate cu actele legislative și normative ale Guvernului Republicii Moldova și cele ale Ministerului Educaț
- g) Domenii de implementare. Programul va fi implementat în ambele cicluri(primar și gimnazial) și aplicat pe toate componentele structurii sistemului de învățămînt.
h)Funcțiile programului .
Programul de dezvoltare strategică va urmări:
– procesul de conducere;
– procesul de planificare ;
– procesul de organizare;
-procesul de coordonare;
-procesul de de motivare;
-procesul de antrenare;
-procesul de evaluare;
-procesul de control.
- i) Beneficiarii programului vor fi copiii, cadrele didactice și manageriale, comunitatea.
- Analiza situației actuale: acces, relevanţă, calitate
Tranziţia economică dificilă şi declinul demografic afectează şi situaţia din sistemul de învățămînt. Ultimii ani au fost marcați de recesiune economică, declin demografic, emigrație şi de efectele crizei financiare. Declinul demografic se datorează micşorării natalităţii, menţinerii unui nivel ridicat al mortalităţii vîrsta medie a mortalității în comuna Pruteni constituie 55 de ani, emigrării masive a populaţiei tinere. În aceste condiţii se atestă diminuarea generaţiilor tinere şi creşterea ponderii populaţiei vîrstnice, iar procesul de reducere a populaţiei şcolare devine tot mai accentuat. Cu toate că populația se declară mulțumită de serviciile educaționale, rezultatele scăzute la testele naționale și internaționale (PISA), indică o lipsă de informare a populației cu privire la menirea sistemului educațional. Calitatea vieții și competitivitatea economică depind de accesibilitatea, calitatea și relevanța educației.
ACCES
Ca urmare a declinului demografic cauzat de sporul negativ al populaţiei şi de exodul peste hotare, a scăzut semnificativ numărul de copii în școală. Astfel, în 2014 numărul copiilor din comună cuprinși în procesul de educaţie (3-16 ani) s-a redus cu 26 % faţă de anul 2009, şi cu 34% faţă de anul 2004.
Tendinţele demografice negative generează probleme de supradimensionare a reţelei de instituție de învățămînt,în special în învăţămîntul primar, ceea ce conduce la utilizarea ineficientă a resurselor şi nu permite realizarea de investiţii în modernizarea şi dotarea şcolilor.
A fost renovat parţal blocul de studii și cazangeria, Prin intermediul Hotărîrii de Guvern şi a Consiluilui Raional s-au alocat 300000 lei, pentru înlocuirea tîmplăriei de lemn cu geamuri de tip termopan .
Datele statistice denotă rate stabile de înrolare în învăţămîntul primar pe parcursul ultimilor 5 ani, atestîndu-se constantă rata de înrolare în învăţămîntul gimnazial. În anul 2014, în învăţămîntul primar și gimnazial, rata brută de înrolare, a constituit 100%. Dezvoltarea Sistemului Informațional Educațional (SIE), pilotat de Ministerul Educației în anul 2013, va oferi date și va permite analiza indicatorilor de interes la nivel de școală și administrație publică locală.
. Lipseşte un sistem clar de evidenţă a copiilor de vîrstă şcolară şi de responsabilizare a părinţilor, cadrelor didactice, conducătorilor instituţiilor de învăţămînt şi autorităţilor administraţiei publice locale în problema şcolarizării copiilor.
În perioada anilor 2009-2014, numărul elevilor a descrescut de la 280 pînă la 215.Numărul mediu de elevi per clasă a scăzut de la 25 elevi, în 2009, la 18,6 în 2014.. Numărul mediu de elevi pe clasă s-a micșorat,numărul mrdiu ce revine la un post didactic deasemenea a scăzut.
Începînd cu anul 2013, am trecut la finanţarea pe bază de cost standard per elev. Noua metodă de finanțare ne-a permis echilibrarea cheltuielilor pentru un elev, simplificarea şi fortificarea procesului de prognozare a bugetului, creşterea transparenţei în finanţarea şcolii şi extinderea autonomiei şcolare. În condiții de autonomie școlară, administraţia instituţiei de învăţămînt, în limitele mijloacelor aprobate, poate decide distribuirea resurselor financiare în funcție de necesitățile școlii, inclusiv cheltuielile pentru investiții.
Deşi este nevoie de timp pentru ca beneficiile noii formule de finanţare să se facă resimţite, unele efecte pozitive pot fi deja observate. Dacă pînă la implementarea noii formule de finanțare, investițiile în instituția de învățămînt se efectuau centralizat de la bugetul de stat, acum dispunem de resurse pentru investiții . Analiza bugetului pentru anul 2014 indică cheltuieli de 2080 mii lei din bugetul școlii componenta raională . În același timp, gimnaziu dispunem de un buget propriu suficient nu doar pentru întreținerea școlii, ci și pentru îmbunătățirea procesului educațional și efectuarea de investiții.
. Metodologia existentă este funcțională, dar mai e nevoie de timp pentru conștientizarea importanței aplicării întocmai a procedurilor recomandate din partea tuturor ..Mai există probleme cu referire la aplicarea violenţei, mai ales emoţionale şi psihologice. Un rol important în soluţionarea unor asemenea cazuri le revine psihologilor școlari, în gimnaziu nici nu există această unitate. Lipsa de comunicare sau comunicarea insuficientă între pedagogi şi elevi, pedagogi şi părinţi, neimplicarea serviciilor psihologice împiedică soluţionarea unor cazuri de violenţă în şcoală.Scopul este ca să asigurăm finalitatea, ca fiecare caz să fie examinat, rezolvat și toate elementele sistemului să funcționeze.
RELEVANŢĂ
Conţinuturile curriculare sînt congestionate şi nu asigură relevanţă pentru dezvoltarea şi afirmarea personală, socială şi profesională a beneficiarilor procesului educaţional.
Problemele principale, scoase în evidenţă de cadrele didactice, elevi, părinţi cuprind:
- gradul înalt de teoretizare a curriculumului;
- gradul scăzut de relevanţă şi aplicabilitate practică a conţinuturilor curriculare la toate nivelurile de învăţare pe parcursul întregii vieţi şi de afirmare ulterioară a celor ce învaţă în plan personal, social şi profesional;
- axarea excesivă a evaluării formative şi sumative a învăţării pe cunoştinţe şi pe reproducerea de conţinuturi, în detrimentul evaluării de competenţe;
- formarea insuficientă de abilităţi antreprenoriale şi de deprinderi de viaţă, de abilităţi de comunicare în limba oficială de stat şi în limbi străine, de rezolvare a problemelor, de cooperare şi lucru în echipă, de proiectare şi gestionare a propriului proces de învăţare, de utilizare a tehnologiilor şi resurselor informaţionale etc.;
- lipsa unui sistem de consiliere şi ghidare în carieră care să sprijine elevul în proiectarea unei cariere de succes încă de pe băncile şcolii.
Familiarizarea elevilor cu TIC este limitată de rata scăzută de acoperire cu calculatoare şi de utilizarea lor la o vîrstă tîrzie. Aplicarea limitată a metodelor şi dispozitivelor interactive TIC în scopuri didactice şi de management nu permite atingerea obiectivelor de calitate, incluziune şi eficienţă, care i-ar pregăti pe tineri să răspundă cerinţelor pieţei muncii şi pentru o viaţă socioeconomică satisfăcătoare.
În anul de studii 2014-2015,existau 5 computere,6 laptopuri și 2 proiectoare. Avem o rată scăzută de acoperire cu calculatoare: circa 0,08 elevi la un calculator. Mai mult, elevii sînt familiarizaţi cu TIC prin intermediul disciplinei şcolare Informatica, care este predată obligatoriu începînd cu clasa a VII-a. Metodele şi dispozitivele interactive TIC nu sînt utilizate la scară largă în predarea disciplinelor. Pentru a integra TIC mai profund în procesul de studii e necesar să fie școala dotată cu softuri specializate pentru disciplinele de bază și crescut nivelul de instruire al cadrelor didactice în domeniu.
Cu părere de rău, cadrul didactic care predă Informatica nu are studii în domeniul predării informaticii.
În învăţămîntul gimnazial la examenul de absolvire se constată o mică creștere a reuşitei şcolare la disciplina matematică anul de studii 2013-2014 -% calității 15,78 ,iar în anul de studii 2014-2015 acest procent constituie 64,7.La examenul de absolvire la limba și literatura română se constată o mică scădere .Anul de studii 2013-2014 % calității este de 31,57,iar în anul de studii 2014-2015-29,41. Totuşi, este larg recunoscută necesitatea de modernizare şi de o mai bună corelare între sistemul de examinare şi evaluare și curriculumul şcolar.
Scăderea numărului de specialiști angajați afectează negativ calitatea învățămîntului şi nu contribuie la dezvoltarea unei societăţi şi a unei economii bazate pe cunoaştere. Scăderea calităţii resurselor umane din sistemul educaţional este o derivată a mai multor factori: instabilitatea economică şi schimbările demografice, care au determinat migraţia resurselor umane peste hotarele ţării, dar şi scăderea prestigiului profesiei ca urmare a erodării importanţei educaţiei în societate.
Raportul elev / cadru didactic a înregistrat în anul de studii 2014-2015 valori mai reduse în comparație cu anul școlar precedent. În ciclul primar acest raport este în descrește,în anul precedent a fost de 17,8 elev/învățător ,iar în acest an – de 16,3 elevi/învățător. În ciclul gimnazial acest raport este în puțină descreștere :anul de studii 2013-2014 raportul este de 8,1 elev/cadru didactic ,iar în anul de studii 2014-2015 – 8, 2 elev/cadru didactic În urma recensmîntului din luna mai 2015,am constatat că valorile acestui indicator vor fi în descreștere în următorii ani ,deoarece scade numărul de populație de vîrstă școlară.
Atestarea cadrelor didactice constituie un factor important în avansarea profesională în cariera didactică. Sistemul de evaluare modern, asigură obiectivitatea evaluării, avînd ca fundament tendinţa de îmbunătăţire a calităţii acestui proces prin sistemul de credite profesionale, care asigură transparenţa şi obiectivitatea în acordarea şi confirmarea gradelor didactice, după principiul inteligenţei şi profesionalismului.
2.1 Pașaportul învățămîntului
Resurse umane
Populaţia şcolară -212 elevi
clasele primare- 81 elevi,gimnaziu-131 elevi
personal didactic- 20, învăţători-5,profesori-15 ,grad didactic II-17, fără grad didactic-3
personal auxiliar-19
Rata abandonului şcolar-0%
Rata de promovabilitate-100%
Rata de absolvire-100%
Ponderea elevilor cu rezultate bune şi foarte bune-75 %
Promovabilitatea la testele naţionale-99%
Rata continuităţii studiilor-90% din totalul absolvenţilor
2.2 Analiza factorilor și tendințelor externe (PESTE)
Aspecte politice:
-Influența politică, prin decizii ale Consiliilor locale, asupra sistemului educațional.
-Influența directă a politicii externe asupra posibilităților de atragere a fondurilor investiționale.
– Lipsa actelor legislative și normative cu privire la organizarea odihnei și întremării sănătății copiilor și adolescenților în perioada estivală.
– Susținerea și promovarea în sistemul educațional a unor persoane incompetente.
Aspecte economice:
-Ajustarea periodică a formulei de finanțare per elev la procesul inflației.
– Fenomenul sporit al sărăciei în țară: părinți șomeri, salarii mici.
Aspecte sociale:
– Număr mare de populație școlară rămasă fără îngrijirea părinților.
– Sărăcia.
Aspecte demografice:
-Fenomenul pronunțat al migrației populației ( inclusiv populația școlară).
– Procesul de îmbătrînire a populației în mediul rural.
– Scăderea populației școlare.
Aspecte tehnologice:
-Instituții de învățămînt slab dotate cu echipament, tehnici educaționale și utilaje moderne.
-Cadre didactice cu slabe competențe digitale formate/dezvoltate.
Aspecte ecologice:
-Morbiditatea înaltă în rîndurile populației școlare.
-Imposibilitatea de achiziționare (în conformitate cu legea actuală) a produselor alimentare calitative.
- Analiza factorilor , contextelor și tendințelor în cadrul educațional (SWOT)
Puncte tari:
-implementarea politicilor educaționale; -resurse umane calificate; -accesul tuturor copiilor la învățămînt de calitate; -autonomie în valorificarea resurselor financiare; -implicarea în implementarea proiectelor investiționale și educaționale; -asigurarea unui mediu sigur și protector tuturor copiilor de vîrstă școlară; -extinderea și dezvoltarea învățămîntului complementar; -asigurarea continuității în promovarea politicilor educaționale;
|
Puncte slabe:
-lipsa continuității în politicile și reformele educaționale; -imperfecțiunea metodelor de management instituțional; – implicarea insuficientă a personalului în implementarea politicilor educaționale; – resurse umane insuficiente și cu o pregătire modestă; – diminuarea rolului angajaților din sistem în luarea de decizii; – nerespectarea obligațiunilor de funcție , conform regulamentelor, fișelor de post; -stimulente puține și salarii mici ; – nivel scăzut de motivare și de responsabilizare pentru rezultatele muncii; – motivarea scăzută pentru creșterea profesională; – responsabilizarea redusă a angajaților față de rezultatele activității; – nivelul relativ redus de utilizare a tehnologiei informației și a comunicațiilor în activitate; -implicarea limitată a tinerilor în procesul de luare a deciziilor; – fluctuația cadrelor didactice; -lipsa pîrghiilor reale de combatere a violenței/abuzului și neglijării în mediul școlar; – predarea unor disciplini școlare de către nespecialiști; -bază tehnico-materială în instituții uzată, învechită; – număr mare de cadre didactice care au slab dezvoltată competența digitală și de implementare a TIC în activitatea pedagogică; – lipsa în instituțiile școlare a specialiștilor : logoped, metodist, psiholog; – suprasolicitarea angajaților din sistem. |
Oportunități:
-educație de calitate pentru toți copiii; -diversificarea ofertei de formare continuă a cadrelor didactice; -cooperare intersectorială; -atragerea fondurilor de investiții; -susținerea și promovarea elevilor dotați; -dezvoltarea parteneriatelor; -pregătirea copiilor către debutul școlar; – deschiderea sistemului de învățămînt către valorile naționale, general-umane și cele profesionale; – deschiderea cadrelor didactice către schimbare; – posibilități de implementare a unor proiecte ; – dezvoltarea sistemului automatizat de prelucrare a datelor despre candidații la examene; – participarea angajaților la diferite formări și cursuri de perfecționare. |
Amenințări:
-instabilitatea și incertitudinea politică atît la nivel central, cît și la cel local; – intervenția factorilor politici în procesele de administrare a învățămîntului; – incoerența legislației în domeniul educațional, fapt ce nu asigură o funcționalitate eficientă și o dezvoltare sistemică a învățămîntului; – necorespunderea, într-o anumită măsură, a cadrului legislativ și normativ din domeniul educației priorităților actuale social-economice ; -implicarea insuficientă a societății în soluționarea problemelor cu care se confruntă sistemul educațional; – imperfecțiunea mecanismelor de finanțare; – incoerența finanțării activităților în raport cu necesitățile reale; – finanțarea sub necesități a învățămîntului; – operativitate redusă în finanțarea activităților programate; -capacități reduse în implementarea unui management educațional modern, efectiv și eficient; – incoerența managementului educațional național, local și instituțional; – resurse umane insuficiente pentru volumul de muncă existent și suprasolicitarea angajaților; – reducerea în continuare a numărului de personal; – infrastructura slab dezvoltată; – migrația populației școlare; – lipsa locurilor de muncă în mediul rural; -creșterea șomajului în rîndurile pedagogilor. |
- Structurarea și prioritizarea problemelor la nivel de sistem și pe componente constituente
Probleme generale pentru întreg sistemul de învățămînt la nivel local:
- Extinderea învățămîntului profesional/vocațional/complementar întru asigurarea școlarizării obligatorii a copiilor pînă la vîrsta de 18 ani, conform cerințelor Codului Educaț
- Lipsa cadrului legislativ/normativ cu privire la funcționarea asociațiilor pedagogice și asociațiilor părinteș
- Lipsa soffturilor educaționale .
- Diminuarea calității în sistemul educațional ca rezultat al predării unor disciplini școlare de către nespecialiș
Probleme specifice pentru diferite componente ale sistemului de învățămînt la nivel local:
- Dotarea terenurilor de joacă pentru copii
III Acțiuni și orientări strategice
Sistemul de educaţie în comuna Pruteni către 2020 va fi accesibil tuturor cetățenilor, va oferi educaţie de calitate, relevantă pentru societate.
Viziunea strategică cuprinde următoarele componente ale sistemului de învățămînt:
-beneficiari ai sistemului educaţional care demonstrează competenţe necesare pentru creştere şi dezvoltare personală, socială şi profesională pe parcursul întregii vieţi;
-proces educaţional axat pe necesităţile educaţionale ale celor ce învaţă şi un curriculum relevant, racordat la cererea pieţei muncii;
-sistem de evaluare echitabil, axat pe măsurarea competenţelor relevante pentru viaţa individului şi pentru piaţa muncii;
-cadre didactice recompensate în funcţie de performanţa profesională, capabile să proiecteze activităţi de învăţare axate pe necesităţile educaţionale individuale ale beneficiarilor;
-infrastructură şi un mediu educaţional prietenos celui ce învaţă;
-un cadru instituţional modern, flexibil şi funcţional care contribuie la asigurarea calităţii educaţiei;
-parteneriate academice şi sociale durabile, axate pe beneficii comune pe termen lung.
3.1 Obiectivul general al dezvoltării învățămîntului la nivel local:
” Dezvoltarea învățămîntului din Gimnaziul Pruteni din perspectiva accesului, relevanței, calității în conformitate cu direcțiile strategice prevăzute de strategia ” Educație 2020” și particularitățile/necesitățile social-economice, demografice și educaționale locale
3.2 Componentele sistemului de învățămînt:
Componenta: resurse umane
Nr. crt. | Obiective specifice | Activități/acțiuni | Termen de realizare | Indicatori de performanță | ||
De produs | De eficiență | De rezultat | ||||
1 | Sporirea atractivităţii profesiei de cadru didactic, atragerea şi menţinerea cadrelor performante în sistem. | 1.Implementarea unui sistem eficient și transparent de promovare în carieră a cadrelor didactice, bazat pe rezultate și performanțe profesionale. | 2015-2017
2017-2020 |
5 de cadre promovate
|
Cadre didactice promovate cu cheltuieli minime | 26% cadre promovate
67,6% cadre promovate |
2. Motivarea și stimularea cadrelor didactice prin acordare de grad didacic, premii pentru performanțe profesionale individuale.
|
2015
2016
2017
2018
2019
2020 |
5 de cadre cu grad didactic
5 cadre cu grad didactic
6 de cadre cu grad didactic
7de cadre cu grad didactic
3 de cadre cu grad didactic
19 de cadre cu grad didactic |
Supliment la salariu, conform legislației in vigoare
Cadre didactice performante angajate în sistem |
26% cadre cu grad didactic
25,5% cadre cu grad didactic
30,5% cadre cu grad didactic
35,14% cadre cu grad didactic
15,6% cadre cu grad didactic
100% cadre cu grad didactic
|
||
3. Procurarea suporturilor didactice, altor materiale necesare în activitatea didactică. | 2016-2020 | Asigurate anual cu suport didactic și alte materiale | Cadre didactice asigurate cu suport didactic | Către anul 2020 , 80% asigurarea instituției cu suport | ||
4. Acordarea ajutorului material anual angajaților. | Anual | Cîte 38 angajați asigurați anual cu
ajutor material |
Ajutor material
acordate, conform legislației in vigoare |
Către anul 2020 , 100% cadre asigurate cu ajutor material | ||
|
5.Atragerea în sistem a cadrelor didactice specialiști în domeniu, recalificarea și formarea continuă a cadrelor. | 2015
2016
2017
2018
2019
2020 |
5 de cadre didactice formate
4 cadre didactice formate 2 de cadre didactice formate 1 de cadre didactice formate 1 de cadre didactice formate 1 de cadre didactice formate |
Circa 3200 lei
8200 lei
5500 lei
2400 lei
2400 lei
2400 lei
Cadre didcatice formate |
25,14% cadre didactice formate
20,14% cadre didactice formate 10,14% cadre didactice formate 5,2% cadre didactice formate 5,2% cadre didactice formate 5,2% cadre didactice formate |
|
6. Evaluarea anuală a cadrelor didactice și acordarea asistenței metodice. | 2015-2020 | Cadre didcatice motivate pentru formare continuă și autoevaluare. | Anual, 100% cadre didactice evaluate | |||
7.Formarea continuă a cadrelor manageriale și acordarea de asistență metodică. | O dată la 3 ani | 2 de cadre manageriale formate | Cîte 2800 lei pentru fiecare cadru managerial
Asigurarea unui management participativ prin valorificarea parteneriatului educational. |
Către anul 2020, 100% cadre manageriale formate | ||
8.Formarea cadrelor didactice și manageriale în domeniul Educației incluzive, a activității cu copiii cu cerințe educaționale speciale. | 2015-2017 | 2 de cadre manageriale și 1 cadru didactic formate | Educație incluzivă promovată prin cadre didactice și manageriale formate. | Către 2020, 100% cadre didactice formate | ||
2 | Dezvoltarea competenţelor digitale ale cadrelor didactice și manageriale | 1.Instruirea cadrelor didactice și manageriale în scopul utilizării tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale. | 2016-2020 | Cîte 2 cadre didactice și manageriale formate anual | Cadre didactice și manageriale cu competențe digitale formate | Cîte 10,2 % cadre didactice și manageriale formate anual |
Componenta: resurse curriculare
Nr. crt. | Obiective specifice | Activități/acțiuni | Termen de realizare | Indicatori de performanță | ||
De produs | De eficiență | De rezultat | ||||
1 | Asigurarea cu manuale și alte materiale didactice. | 1.Asigurarea gratuită cu manuale a tuturor elevilor din clasele a V-IX care provin din familiile social-vulnerabile. | 2015-2020 | Circa 2 de copii din familii social-vulnerabile (anual ) asigurați cu manuale | Cîte 200 lei anual
Copii din familii social-vulnerabile asigurați, gratuit, cu manuale |
100% copii din familii social-vulnerabile asigurați gratuit cu manuale. |
2. Dotarea instituției de învățămînt cu echipamente școlare la disciplinile : biologie, educație fizică, educație tehnologică, educație muzicală,clasele primare.
|
2015-2016
2016-2018
2018-2020
|
Dotareacu echipamente școlare la fizică
Dotarea cu echipamente școlare la ed.fizică, ed.tehnologică Dotarea cu echipamente școlare la ed. muzicală,clasele primare
|
Circa 1500 lei
Circa 10 mii lei
5 mii lei Disciplini școlare dotate
|
77% disciplini dotate | ||
3. Asigurarea metodico-didactică și tehnico-materială conform standardelor în vigoare. | 2015-2018
2018-2020 |
Asigurarea cu suport metodic
Procurarea a 3 calculatoare |
Clase dotate cu cheltuieli minime | Către anul 2020, 60% din clase vor fi asigurate metodic, didactic, tehnico-material | ||
5. Achiziționarea pentru biblioteca școlare a
publicațiilor științifice și beletristice, abonarea la publicații periodice . |
Anual | Circa 10 periodice în fiecare an | Cîte 5 mii lei anual
Bibliotecă asigurată cu publicații |
100% bibliotecă asigurată |
Componenta: resurse financiare
Nr. crt. | Obiective specifice | Activități/acțiuni | Termen de realizare | Indicatori de performanță | ||
De produs | De eficiență | De rezultat | ||||
1.Identificarea surselor financiare suplimentare pentru acoperirea necesităților instituțiilor de învățămînt. | 2015-2020 | Identificarea de sponsori
|
15% din necesități acoperite financiar din surse suplimentare | |||
2.Organizarea și respectarea procedurilor corecte de achiziționare a mărfurilor și serviciilor pentru instituția de învățămînt | Anual | Circa 10 contracte .
|
Achizitionarea mărfurilor de calitate, formarea unui mecanism transparent de achizitionare a mărfurilor | 100% contracte |
Componenta: resurse material-tehnice și informaționale
Nr. crt. | Obiective specifice | Activități/acțiuni | Termen de realizare | Indicatori de performanță | ||
De produs | De eficiență | De rezultat | ||||
1 | Sporirea accesului la educaţie de calitate prin dotarea instituţiei de învăţămînt cu echipamente moderne, utile procesului de studii.
|
1.Dotarea instituției de învățămînt cu tehnică modernă, acces la internet și infrastructura necesară implementării cu succes a tehnologiilor informaționale și comunicaționale în procesul educațional. | 2015-2020 | Completarea cu 5 calculatoare | Circa 54 mii lei
Instituții dotate |
Sporirea cu 40% a dotării instituției cu TIC |
2.Dotarea bibliotecii școlare cu tehnică modernă și acces la internet în scopul satisfacerii necesităților de informare și documentare a elevilor și cadrelor didactice. | 2015-2020 | dotarea cu 1 calculator și conectat la internet | Circa 10 mii lei
Bibliotecă dotată |
100 % din biblioteci dotate | ||
3. Dotarea școlii cu echipament special, necesar pentru instruirea persoanelor cu dizabilități. | 2018-2020 | instituție dotată | Circa 5 mii lei
Școală dotată cu echipament special |
|||
4.Procurarea inventarului sportiv.
|
2018-2020 |
instituție dotate |
Circa 5 mii lei
Instituție dotate cu inventar sportiv |
|||
2
|
Modernizarea infrastructurii și a bazei tehnico-materiale a instituției de învățămînt.
|
1.Reparație curentă a instituției de învățămînt. | 2019-2020
|
Reparația curentă a blocului de sudii și construirea unui teren sportiv
|
Condiții create
Circa 20 mii lei
Circa 30 mii lei
|
Bloc reparat ,teren construit
26 de instituții reparate capital |
2. Conectarea la apeduct și canalizare . | 2016-2020 | Conectare la apeduct | Circa 15 mii lei
Condiții create |
100 % conectare la apeduct și canalizare | ||
4.Reparaţia sistemului de apeduct şi canalizare în cantina şcolară. |
2018-2020 |
1cantină școlară reparată
|
Circa 10mii lei.
Condiții create
|
1 cantină reparată | ||
5.Dotarea cu mobilier a instituției de învățămînt | Anual | Cîte 2 clase în an | Circa 10 mii lei
Clase dotate |
100% din clase dotate cu mobilier |
Componenta: curriculum
Nr. crt. | Obiective specifice | Activități/acțiuni | Termen de realizare | Indicatori de performanță | ||
De produs | Deeficiență | De rezultat | ||||
1 | Extinderea accesului la educaţie de calitate, prin sporirea ratei de includere în educaţie a copiilor. | Monitorizarea folosirii eficiente a resurselor curriculare în procesul educațional.
|
2015-2020
|
Circa 15 de seminare, inspecții, ateliere (anual) | Cheltuieli minime | 100% resurse curriculare utilizate eficient |
2.Extinderea învățămîntului obligatoriu pînă la 16 ani.. | 2018
2019
2020
|
220 elevi școlarizați
2015 elevi școlarizați
210 elevi școlarizați |
Respectarea prevederilor Codului Educației | 100 % elevi școlarizați | ||
3 | Asigurarea condiţiilor şi implementarea acţiunilor în vederea reducerii abandonului . | 1.Monitorizarea desfășurării recensimentului la nivel local întru asigurarea școlarizării tuturor copiilor. | Anual | Nr. de cadre didactice și manageriale implicate | Organizarea recensimentului | 100 % copii școlarizați |
2.Prevenirea abandonului/absenteismului școlar prin diverse activități organizate cu actorii responsabili de școlarizare din comunitate | Anual | 3- 4 activități anual | Copii școlarizați | Menținerea
absenteismului școlar |
||
4 | Asigurarea unui mediu școlar protectiv, capabil să prevină violența față de copii și să intervină prompt pentru identificarea, referirea și asistența copiilor victime ale violenței | 1.Instruirea cadrelor didactice și manageriale pentru prevenirea violenței față de copil și integrarea politicilor de protecție a copilului în demersul educațional. | 2015-2020 | 7-8 instruiri anual | Cadre instruite
Minimalizarea cazurilor de violență |
100% cadre didactice instruite |
2.Monitorizarea copiilor victime ale violenței, neglijării, exploatării și traficului cu implicarea cadrelor didactice, comisiilor multidisciplinare și intrașcolare. | 2015-2020 | Circa 10 copii victime monitorizați anual | Scaderea numărului de copii victime | Reducerea cu 5 % anual a numărului de copii victime | ||
5 | Dezvoltarea competenţelor digitale
ale cadrelor didactice |
1.Diversificarea ofertei de cursuri opționale în învățămîntul primar și gimnazial prin introducerea TIC . | 2015-2016 | 2 ore opționale saptămînal în fiecare instituție de învățămînt | Cheltuieli conform legii
Copii cu competențe digitale formate |
22 % din copii instruiți în domeniul TIC |
2. Instruirea cadrelor didactice pentru utilizarea TIC în educație și dezvoltarea propriilor competențe digitale. | 2015-2020 | Cîte 2 de cadre didactice anual | Cheltuieli minime
Cadre didactice formate |
100% cadre didactice formate în utilizarea TIC | ||
6 | Creşterea eficacităţii şi eficientizarea managementului şcolar la nivel de sistem, şcoală şi clasă . | 1.Sporirea calității procesului de predare-învățare , a evidenței performanței elevilor și a comunicării între elevi, profesori și părinți prin introducerea treptată în școli a softurilor educaționale. | 2017-2018 | 2 disciplini asigurate cu cîte 9 softuri | Circa 10 mii lei
Educație prin intermediul softurilor |
4% din disciplini cu softuri educaționale |
2.Promovarea curriculumului la decizia școlii prin includerea cursului opțional: ” Ghidarea în carieră” | 2016-2020 | Cîte o oră opțională în clasele absolvente | Cheltuieli conform legii
Pregătirea copiilor către viață prin intermediul orelor opționale |
18% copii instruiți în domeniul ghidarea în carieră. |
Componenta: infrastructura și rețeaua instituțiilor de învățămînt
Nr. crt. | Obiective specifice | Activități/acțiuni | Termen de realizare | Indicatori de performanță | |||
De produs | De eficiență | De rezultat | |||||
1 | Promovarea şi asigurarea educaţiei incluzive la nivel de sistem educaţional. | 1.Crearea centrului de resurse.
|
2015-2020 | 1 centru de resurse | 50 mii lei
Sporirea șanselor de integrare socială |
||
2 | Îmbunătăţirea planificării şi a managementului reţelei instituţiei de învăţămînt.
|
1.Cartografierea rețelei a instituție de învățămînt pe niveluri de studii. | 2015-2016 | Crearea bazei de date | 100% cu baza de date creată | ||
Componenta : relații cu comunitatea
Nr. crt.
|
Obiective specifice | Activități/acțiuni | Termen de realizare | Indicatori de performanță | ||
De produs | De eficiență | De rezultat | ||||
1 | Promovarea şi asigurarea educaţiei incluzive la nivel de sistem educaţional. | 1. Promovarea la nivel de familie, administrație publică locală, comunitate, instituții de învățămînt a rolului educației incluzive. | 2015-2020 | Promovarea educației incluzive | Sporirea cu 20 % anual a promovării rolului educației incluzive | |
2.Asigurarea șanselor egale la educație de calitate pentru copiii cu cerințe educaționale speciale. | 2015-2020 | Șanse egale la educație pentru toți copiii | 100 % copii cu CES incluși în procesul educațional | |||
2 | Asigurarea condiţiilor şi implementarea acţiunilor în vederea reducerii abandonului şcolar în învăţămîntul primar şi gimnazial. | 1.Promovarea instrumentelor intersectoriale de prevenire și reducere a abandonului școlar.
|
2015-2020 | Copii școlarizați | Reducere la minim a cazurilor de abandon școlar | |
2.Organizarea campaniilor de informare și responsabilizare pentru părinți despre necesitatea școlarizării și încadrarii copiilor în învățămîntul obligatoriu și despre necesitatea continuării studiilor. | 2015-2020 | Cîte 1-2 activități anual în localitate | Părinți informați și responsabilizați | Reducerea la minim a cazurilor de neșcolarizare | ||
3 | Asigurarea unui mediu școlar protectiv, capabil să prevină violența față de copii și să intervină prompt pentru identificarea, referirea și asistența copiilor victime ale violenței | 1.Dezvoltarea capacităților factorilor de decizie în monitorizarea și raportarea situației privind cazurile de violență asupra copilului.
|
2015-2020 | Cîte 3 formări anual | Prevenirea cazurilor de violență | Reducerea cu 10 % anual a cazurilor de violență |
2. Informarea / responsabilizarea copiilor, părinților și membrilor comunității să recunoască, să prevină și să raporteze cazurile de violență asupra copilului. | 2015-2020 | Comunitate informată și responsabilizată | Creșterea cu 5 % anual a cazurilor raportate | |||
5 | Sporirea atractivităţii profesiei de cadru didactic, atragerea şi menţinerea cadrelor performante în sistem. | 1. Promovarea imaginii și statutului cadrului didactic prin intermediul mass-media | 2015-2020 | 1-2 cadre didactice promovate anual prin mass-media | 2 mii lei
Oportunități de promovare a imaginii cadrului didactic |
15 % din cadre didactice cu imaginea promovată prin mass-media |
2.Organizarea concursului ” Pedagogul anului” | 2015-2020 | Cîte 1-2 cadre didactice participante | 5 mii lei
Cadre promovate prin concurs |
14 % cadre promovate | ||
3. Promovarea și susținerea proiectului ”Studierea experienței avansate a cadrelor didactice și manageriale” | 2015-2020 | Cîte 1-2 cadre participante | Susținerea cadrelor didactice | 7 % cadre didactice promovate | ||
7 | Sporirea participării elevilor la procesul de luare a deciziilor, inclusiv la, implementarea politicilor educaționale
|
1.Dezvoltarea mecanismelor de consultare a opiniei tuturor copiilor la toate nivelurile de învățămînt. | 2015-2020 | 3-4 activități anual | Susținerea mecanismelor și promovarea opiniilor copiilor | Creșterea cu 5% a numărului de copii consultați |
2.Susținerea activității consiliilor elevilor.
|
2015-2020 | Susținerea copiilor | 1 consiliu funcționale | |||
3.Creșterea nivelului participativ al elevilor în procesul de luare de decizii. | 2015-2020 | Implicarea copiilor în procesul decizional | Creșterea cu 10% anual a gradului de participare a elevilor în luarea deciziilor | |||
8 | Promovarea parteneriatelor pentru educaţie.
|
1.Diversificarea formelor de implicare a comunității și a familiei în procesul decizional și rezolvarea problemelor | 2015-2020 | 1-2 activități anual în instituție | Implicarea comunității în procesul decizional | Creșterea pînă la 5 % a nivelului de participare |
2. Promovarea schimburilor de experiență între instituțiile de învățămînt, cadre didactice și manageriale. | 2016-2020 | 1 schimb de experiență anual | Dezvoltarea parteneriatelor | 8 % cadre didactice implicate in schim de experiență |
- Etape și termene de implementare
Implementarea proiectului se bazează pe realitatea şcolii la începutul anului şcolar 2015 -2016, pe informaţiile obţinute din rapoartele responsabililor de comisii, din informaţii provenite de la cadre didactice, din literatura de specialitate în management educaţional. El este avizat de Consilui de administraţie şi este documentul principal pe baza căruia se vor elabora celelalte documente manageriale ale şcolii. .
Se vor evalua rezultatele obţinute în diferite etape de aplicare a PDI şi se vor compara cu priorităţile stabilite. Realizările vor fi prezentate în consiliile profesorale, şedinţele cu părinţii şi ale Consiliului de administraţie. Pe perioade scurte (anuale ,semestriale), ţinând cont de realităţile momentului, pot apărea noi obiective generate de schimbările datelor de intrare. Acestea vor fi identificate şi cuprinse în Planul managerial anual al şcolii.
Toate aceste etape ale proiectului de dezvoltare institutionala se vor realiza prin negociere cu grupurile interesate şi persoanele cheie din comunitate, implicate in procesul instructiv-educativ. Proiectul reflecta nevoile şi interesele întregii comunităţi. Strategia se va analiza în cadrul Consiliului de Administraţie, în toate etapele ei, cu reprezentanţi ai cadrelor didactice, ai părinţilor, ai elevilor, ai comunităţii şi altor grupuri importante, precum şi cu persoane cheie din comunitate . Se va derula pe parcursul celor cinci ani, urmând a fi evaluat la finele fiecărui an şcolar în cadrul Consiliului Profesoral şi Consiliul Administrativ.
- Costuri de implementare
5.1 Estimarea generală a costurilor
5.2 Estimarea de cost preliminare pe activități
Activitatea | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Procurarea suporturilor didactice, altor materiale necesare în activitatea didactică | 5 mii lei | 5,5 mii lei | 5,3mii lei | 4 mii lei | 3.5mii lei | 4mii lei |
Atragerea în sistem a cadrelor didactice specialiști în domeniu, recalificarea și formarea continuă a cadrelor | 2278 lei | 2278 lei | 2278 lei | 2278 lei | 2278 lei | 1139 lei |
Formarea continuă a cadrelor manageriale și acordarea de asistență metodică. | 2800 lei | lei | lei | 2100 lei | lei | 1100lei |
Asigurarea gratuită cu manuale a tuturor elevilor din clasele a V-IX care provin din familiile social-vulnerabile. | 200 lei | 200 lei | 200 lei | 200 lei | 200 lei | 200 lei |
Dotarea instituției de învățămînt cu echipamente școlare la disciplinile : chimie, fizică, biologie, educație fizică, educație tehnologică, educație muzicală. | 1500 lei | 1500 lei | 10 mii lei | 10 mii lei | 5 mii lei | 5 mii lei |
Asigurarea cu materiale didactice și echipamente școlare adaptate la necesitățile persoanelor cu dizabilități locomotorii, | 1300 lei | 1300 lei | 1300 lei | 1300 lei | – | – |
Achiziționarea pentru biblioteca școlară a
publicațiilor științifice și beletristice, abonarea la publicații periodice . |
5 mii lei | 5 mii lei | 5 mii lei | 5 mii lei | 5 mii lei | 5 mii lei |
Dotarea instituției de învățămînt cu tehnică modernă, acces la internet și infrastructura necesară implementării cu succes a tehnologiilor informaționale și comunicaționale în procesul educațional. | 9 mii lei | 9 mii lei | 9 mii lei | 9 mii lei | 9 mii lei | 9 mii lei |
Dotarea bibliotecii școlare cu tehnică modernă și acces la internet în scopul satisfacerii necesităților de informare și documentare a elevilor și cadrelor didactice. | 10 mii lei | |||||
Procurarea inventarului sportiv | 10 mii lei | 5 mii lei | 5 mii lei | 5 mii lei | ||
Reparații curentă a instituției de învățămînt. | 20 mii lei | 30 mii lei | 20 mii lei | 20 mii lei | 20 mii lei | 3,3 mii lei |
Amenajarea terenului sportiv | 30mii lei | |||||
Conectarea la apeduct și canalizare a instituției. | 15 mii lei | |||||
Reparaţia sistemului de apeduct şi canalizare în cantina şcolară. | 10 mii lei | |||||
Dotarea cu mobilier a claselor | 20 mii lei | 20 mii lei | 20 mii lei | 15 mii lei | 10 mii lei | |
Diversificarea ofertei de cursuri opționale în învățămîntul primar și general prin introducerea TIC . | ||||||
Sporirea calității procesului de predare-învățare , a evidenței performanței elevilor și a comunicării între elevi, profesori și părinți prin introducerea treptată în școală a softurilor educaționale. | 10 mii lei | 10 mii lei |
- Responsabili de implementare
Responsabili de implementare a Programului vor fi
conducerea managerială a unităţii (directorul, directorul -adjunct,organizatorul cultural, contabilul –şef,membrii comisiilor şcolare, părinţilor, elevilor, comunităţii şi altor grupuri importante, precum şi cu persoane cheie din comunitate .
VII. Riscuri de implementare a programului
- Pentru realizarea obiectivelor propuse se cere o bună orientare şi mobilizare a resurselor umane şi material-financiare, dar pot apărea şi condiţionări externe favorabile sau nefavorabile, neanticipate.
- Schimbarea politicilor
- Reorganizarea școlii
- Lipsa mijloacelor financiare;
- Reticența APL cadrelor manageriale și didactice la schimbare;
VIII. Managementul implementării programului
Calitatea managementului şcolar reprezinta o prioritate a strategiilor şi politicilor de dezvoltare instituţională la nivelul sistemului şi al unităţii de învăţământ. Aceasta calitate este cuantificată în impactul activităţii asupra altor grupuri, comunităţi locale, O.N.G.-uri, firme particulare, etc., lucrul în echipă la nivelul managerial, colaborarea cu alţi manageri din exteriorul unităţii şcolare, dezvoltarea competenţelor profesionale şi asumarea deciziilor din ce în ce mai complexe.
Implementarea proiectului se bazează pe realitatea şcolii la începutul anului şcolar 2015-2016, pe informaţiile obţinute din rapoartele responsabililor de comisii, din informaţii provenite de la cadre didactice, din literatura de specialitate în management educaţional.
Programul va fi implementat prin intermediul Planului anual de activitate la nivel de instituțiecare se va axa pe obiectivele stipulate în Programul de dezvoltare strategică a învățămîntului la nivel local, va include acțiuni și rezultate anuale concrete, constituind instrumentul principal pentru organizarea operațională a activității, dar și pentru monitorizarea și evaluarea anuală a programului.
- Monitorizare, evaluare, raportare
Monitorizarea realizării programului se va efectua prin monotorizarea realizării planului anual de activitate la nivel de instituție și va identifica cauzele eventualelor insuccese, precum și necesitatea unor acțiuni corective pentru îmbunătățirea performanței operaționale.
Pentru monitorizarea activității se vor utiliza sisteme interne de raportare: rapoarte anuale, semestriale, trimestriale, lunare sau chiar săptămînale.
Evaluarea programului va avea loc după finalizarea unei anumite perioade de implementare în baza planurilor anuale de activitate, rezultatele fiind înscrise în Raportul anual de activitate, iar în baza obiectivelor prevăzute în program și a performanțelor obținute în anul precedent, se va elabora planul de activitate pentru perioada ulterioară.
Monitorizarea şi evaluarea proiectului de dezvoltare instituţională se va face în mod curent de către conducerea managerială a unităţii (directorul, directorii adjuncţi), urmând ca anual rezultatele să fie prezentate şi dezbătute în Consiliul de administraţie şi în Consiliul profesoral/educativ.
Se va urmări:
-corelarea strânsă între obiective şi rezultate;
-corelarea între obiective, acţiuni, calendarul acţiunilor şi buget;
-controlul permanent asupra bugetului de cheltuieli;
-crearea unui sistem informaţional coerent si rapid al proiectului
-urmărirea permanentă a realizării obiectivelor;
-evaluarea realizării obiectivelor;
-creşterea iniţiativei şi colaborării în procesul de realizare a obiectivelor.
RAPORTARE:
-Procentul de promovabilitate
-Situaţii comparative ale rezultatelor obţinute de elevi la cele două testări (iniţială şi finală)
-Rezultatele obţinute de elevi la evaluările naţionale;
-Rezultatele obţinute de elevi la olimpiade şi concursuri şcolare, concursuri artistice şi sportive
-Gradul de formare a a cadrelor didactice prin cursuri de formare continuă şi obţinere de grade didactice
-Starea bazei didactico-materiale a şcolii
-Gradul de implicare în proiecte comunitare
-Gradul de satisfacţie a beneficiarilor faţă de activitatea şcolii .
Indicii/ anii de studii | 2008-2009 | 2009-2010 | 2010-2011 | 2011-2012 | 2012-2013 | 2013-2014 |
Capacitatea | 650 | 650 | 650 | 650 | 650 | 650 |
Grad de utilizare a capacităților, % | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
În ele copii | 237 | 237 | 232 | 230 | 222 | 220 |
Cadre didactice | 22 | 21 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Copii la un cadru didactic | 10,77 | 11,28 | 11,6 | 11,5 | 11,1 | 11 |
Instituţii | 2008-2009 | 2009-2010 | 2010-2011 | 2011-2012 | 2012-2013 | 2013-2014 |
Numarul de clase | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Anexa 2
Formarea continuă a cadrelor didactice şi manageriale din instituție ultimii 5 ani:
Anul | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Nr. cadrelor didactice | 2 | 4 | 3 | 6 | 2 |
Nr.cadrelor manageriale | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
Total | 2 | 4 | 3 | 8 | 2 |
Numărul de cadre didactice din instituție care deţin grade didactice:
Grad didactic | Total cadre didactice | Ciclul primar | Ciclul gimnazial |
Total cadre didactice | 19 | 5 | 14 |
Total cadre didactice cu grad didactic | 16 | 5 | 11 |
Grad Superior | 0 | 0 | 0 |
Grad Întîi | 0 | 0 | 0 |
Grad Doi | 16 | 5 | 11 |
Grad managerial | 0 | 0 | 0 |